Forum Mosty i Budowle Podziemne Strona Główna Mosty i Budowle Podziemne
Forum studentów PW IL MiBP
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

No to może zacznę :))

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Mosty i Budowle Podziemne Strona Główna -> Ciekawe linki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aga B.




Dołączył: 21 Paź 2006
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sidory

PostWysłany: Nie 12:30, 22 Paź 2006    Temat postu: No to może zacznę :))

Linki drogowe mostowe i geotechniczne Very Happy

[link widoczny dla zalogowanych] - sporo poblokowanych artykułów ale coś tam zawsze można wygrzebać interesującego.

[link widoczny dla zalogowanych] - stronka bardziej "podziemna" niż mostowa ale ciekawe artykuliki mają Smile

[link widoczny dla zalogowanych] -"Inżynieria Bezwykopowa" czyli coś dla "podziemnych"

[link widoczny dla zalogowanych] - zbiór różniastych linków przydatnych do rozwijania wiedzy budowlanej i nie tylko.

To na początek, reszta wkrótce....
Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Chlebowski
Administrator



Dołączył: 21 Paź 2006
Posty: 19
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 17:44, 24 Paź 2006    Temat postu: To się może zdażyć gdy inzynier studiuje tylko 5 lat.





















Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aga B.




Dołączył: 21 Paź 2006
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sidory

PostWysłany: Wto 21:54, 24 Paź 2006    Temat postu: MOSTY W STAŃCZYKACH



Północne krańce Mazur należą do najrzadziej odwiedzanych zakątków kraju. Właśnie tu, wśród uroczych pagórków i łąk, za wsią Stańczyki, znajdują się potężne wiadukty nieczynnej linii kolejowej Gołdap - Żytkiejmy (31km). Most północny zbudowany był w latach 1912-1914, a południowy 1923-1926. Architektura charakteryzuje się doskonałymi proporcjami a filary ozdobione są elementami wzorowanymi na rzymskich akweduktach w Pont du Gard. Stąd nazwa - 'Akwedukty Puszczy Rominckiej'. Mosty wykonane zostały z żelbetu. Obie konstrukcje są pięcioprzęsłowe o równym promieniu łuków - 35 metrów. Długość ponad 200 merów, wysokość 40 metrów. Są to jedne z najwyższych mostów w Polsce.
Dawna linia kolejowa przecina tu potężną, niewspółmierną do rozmiarów niewielkiej rzeczki Błędzianki dolinę. Teren po którym przebiegła linia jest terenem polodowcowym, którego krajobraz charakteryzuje się znacznymi różnicami wysokości względnej. Występują tu głębokie doliny i wąwozy, środkiem których płyną niewielkie rzeczki.
Inwestycja wymagała solidnych konstrukcji mostowych, typowych dla rejonów podgórskich. Obok uzasadnionych przesłanek militarnych terenu przy granicy prusko-rosyjskiej, budowanie imponujących konstrukcji inżynierskich przed 1914r. miało też znaczenie propagandowe, stanowiące dowód sztuki budowania i zamożności Prus. Warto w tym miejscu przypomnieć, że w wyniku działań wojennych na terenie zajętym do 1915 roku przez wojska carskie zniszczono niemal wszystkie mosty kolejowe o rozpiętości ponad 20m. Rozwój technologii wojskowych sprawiał, że konstrukcje kolejowe nie były już tak bezpieczne w czasie działań wojennych jak poprzednio. Zrodził się pomysł budowania konstrukcji podwojonych. Pomysł budowy trudniejszych do zniszczenia przez saperów, artylerie i lotnictwo tzw. mostów podwojonych (Doppelbrücke).
Z mostami jest związana historia związana z ujawnieniem nad filarem mostu północnego fragmentu belki drewnianej. Według niektórych, świadczy to o drewnianym usztywnieniu konstrukcji, która została zatopiona w betonie. O absurdalności pogłoski świadczą dwa podstawowe fakty:
• Drewniana konstrukcja filarów z całą pewnością, gdyby istniała, zostałaby zgnieciona przez warstwy lanego z góry betonu.
• Łuki o rozpiętości 35 m musiały być wylewane na precyzyjnym szalunku ze zbrojeniem stalowym.
Ujawniona belka musi więc być fragmentem szalunku wypchniętym przez beton. Mosty w Stańczykach pozostają jednak do dziś pomnikiem techniki budowlanej.




Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Mosty i Budowle Podziemne Strona Główna -> Ciekawe linki Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin